تاریخچه مرسدس بنز ( ۳ فرد مؤثر در ثبت برند مرسدس بنز )
مرسدس بنز، چگونه مرسدس بنز شد؟
در طول تاریخ، افراد بزرگی وجود داشته اند که، با یادگاری هایی که از خودشان به جا گذاشته اند؛ همیشه به یاد مانده اند. اما، همیشه در پشت پرده کسانی بوده اند که اگر کارهایی را که انجام داده اند؛ انجام نمیدادند، آن یادگاری ها هیچوقت به یاد نمیماندند.
خودروسازی مرسدس بنز، یکی از همین یادگاری هاست. شاید بعضی حتی ندادند که نام آن فرد بزرگ پشت این یادگاری ارزشمند (مرسدس بنز)، کارل بنز بوده است. اما، سؤال اصلی اینجاست: آیا کارل بنز، به تنهایی چنین یادگاری نفیسی از خود به جای گذاشته است؟
کارل بنز
کارل فریدریش بنز (Carl Friedrich Benz – زاده ۲۵ نوامبر ۱۸۴۴ – درگذشته ۴ آوریل ۱۹۲۹) مهندس خودرو و طراح موتور خودرو بود که به دلیل اختراع خودروی بنزینسوز و بنیانگذاری شرکت مرسدس بنز مشهور است.
او در مولبورگ، در کارلسروهه به دنیا آمد و در لادنبروگ چشم از جهان فروبست.
پدر و مادر کارل یک سال پس از تولد او ازدواج کردند. وی دوران تحصیلش را در ۱۸۵۳ در مدرسه ای در کارلسروهه آغاز کرد؛ و در سال ۱۸۶۰ به تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک در کارلسروهه روی آورد. او در دانشگاه درسی درباره ماشین (Machine) انتخاب کرد.
کارل ابتدا تمرکز خود را روی حرفهی قفلسازی متمرکز کرد؛ اما در ادامه، با ادامهی راه پدر پا به عرصهی مهندسی لوکوموتیو گذاشت. سال ۱۸۶۰ در سن ۱۵ سالگی توانست در امتحان ورودی رشتهی مهندسی مکانیک دانشگاه کارلسروهه (University of Karlsruhe) موفق شود و در آن شروع به تحصیل کند. بنز در سن ۱۹ سالگی از دانشگاه فارغالتحصیل شد.
در طول این سالها کارل هنگام رکاب زدن با دوچرخهی خود به طراحی یک خودرو فکر میکرد. این ذهنیت منجر به طراحی ارابهی بدون اسب (Horseless Carriage) شد.
بنز، هفت سال در بسیاری از شرکتهای مهندسی مشغول به کار شد اما نتوانست در هیچ کدام آرام بگیرد یا موفقیتی از خود نشان دهد.
کارل، در سال ۱۸۶۴ به عنوان کمک مکانیک در کارخانه فنی کارلسروهه استخدام شد. بعدتر در ۱۸۶۶ به عنوان نقشهکش و مهندس طراح در شرکت مسرز شوایزر در مانهایم استخدام شد؛ و در سال ۱۸۶۸ طراحی یک موتور در مسرز بن کیزر در پی فورژیم را انجام داد.
موتورهای دو زمانه
بنز، ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود. یکی از کارگاههای او توسط ماموران سلطنتی مصادره شد. در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمرکز کرد. کارل در سال ۱۸۷۸، آغاز بکار بر روی اولین موتور ۲ زمانه را در شب سال نو انجام داد.
دایلمر و بنز از دانشمندان حوزه اتومبیل بودند و در پی اختراع خودرویی بودند که بتواند با استفاده از احتراق یک سوخت، حرکت کند. نکته جالب این است که این دو هم وطن، هیچ آشنایی ای با یکدیگر نداشتند و هر یک به کار خود مشغول بودند.
سرانجام در در سال ۱۸۸۰ میلادی، پس از آنکه موتور دوربالا اختراع شد، این افراد تلاش کردند تا امکان نصب آن موتور دوربالا، در اتومبیل های خود را مهیا کنند و همین عامل، خطوط حمل و نقل موتوری را استارت زد. این افراد دارای ارتباطات بسیار خوبی بودند و در همان سال توانستند تا با جلب اعتماد چندین سرمایه گذار از جمله شرکای خود، بودجه لازم برای راه اندازی خط تولید اتومبیل های ابداعی شان را تأمین کنند؛ که یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در تاریخچه مرسدس بنز می باشد.
کناره گیری
بنز، چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد، و تا وقتی که به استانداردهای مورد نظرش نرسید، دست از کار نکشید. کارل بنز ۵۰% از سهام شرکت را در اختیار داشت.
او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهام دار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود. همکارانش (دیگر سهامداران) سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر کنند و بالاخره این برخوردها باعث شد که بنز شرکت را در سال ۱۸۸۳ ترک کند.
در سال ۱۸۸۳، بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود. او کسی نبود جز فردریک ویلهم ایلینگر درماکس رز. فردریک، فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت. در اکتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر که یکی از آنها فردریک بود شرکت Benz & co را تاسیس نمودند.
نیروی کار این شرکت به ۲۵ نفر می رسید. این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار کند. بعد از این بود که بنز تصمیم گرفت تمام وقتش را صرف توسعه موتورهای اتومبیل کند.
اولین سه چرخ
در سال ۱۸۸۵، خودروی Motorwagen، اولین ماشین بنزینی جهان با سه چرخ که با استفاده از یک موتور تک سیلندر چهارزمانه با توان ۰٫۶۹ اسب بخار (حدود ۴۹۲ وات) با حداکثر سرعت ۲۵۰ دور بر دقیقه و ۱۶ کیلومتر بر ساعت را ساخت. در ۲۹ ژانویه سال ۱۸۸۶، وی درخواست ثبت اختراع خود را برای تولید یک ماشین ۳ چرخه با سوخت بنزین اعلام نمود.
در سوم ژوئیه وی با ماشین سه چرخ در سطح شهر حرکت کرد. این خودرو، توان خود را از یک موتور بنزینسوز چهار مرحلهای تأمین میکرد که طراحی خود او بود. این خودرو روی سه چرخ سوار بود که چرخ جلو هدایت خودرو را به عهده داشت. به این خودروها سهچرخه یا Tri-Car میگویند.
علاوه بر مواردی که شرح آن رفت، بنز سیستم تنظیم سرعت یا شتاب دهنده، سامانهی جرقهزنی با شمع و باتری، کلاچ، تعویض دنده، رادیاتور آب و کاربراتور را طراحی کرد.
دایملر پس از راه اندازی خط تولیدش با مهندس و طراح قدرتمندی به نام مایباخ، آشنا شد و پس از مدتی شرکت Daimler Motoren Gesellschaft یا همان DMG را تاسیس نمود. DMG توانسته بود پیشرفت های مناسبی در زمینه اختراع اتومبیل داشته باشد. و سرانجام توانست در سال ۱۸۸۶ اختراع مهمی را ثبت کند و نام آن را به عنوان پیشرانه ساعت پدر بزرگ به کشور خود و دنیا معرفی کند.
این اختراع در واقع کالسکه ای بود که بدون اسب حرکت می کرد و نیروی محرکه ی آن توسط یک موتور درون سوز تولید می شد.
اکنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایلمر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکه ای نصب کرد. در سال ۱۸۸۶، بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت.
بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷، سه مدل از این نوع خودروها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخهای چوبی استفاده می کرد و برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت. در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او کارخانه اش را به محل بزرگتری در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید می کرد که مجهز به محورهای پیچشی بود.
اولین رانندگی طولانی مدت
در سال ۱۸۸۸، کارل بنز اولین گواهینامه رانندگی جهان را دریافت کرد. در همان سال همسر بنز اولین رانندگی طولانی مدت با ماشین را، از شهر مانهایم (Mannheim) به شهر زادگاهش پفوردزهایم (Pforzheim) به مسافت ۱۰۴ کیلومتر و به مدت ۱۲ ساعت و ۵۷ دقیقه با موفقیت به پایان رساند.
مشتریان اولیه با مشکلات زیادی روبهرو بودند. برای مثال، بنزین تنها در داروخانهها به عنوان مادهی تمیزکننده به فروش میرفت که البته در مقادیر زیاد موجود نبود. همچنین، اولین نسخهها را باید در سراشیبی حتی اندک، هل میدادند.
این مشکلات هنگامی برطرف شد که برتا بنز، سفر معروف طولانی خود را با یکی از این خودروها طی کرد. او به کارل بنز پیشنهاد داد تا یک دنده (gear) به خودرو اضافه کند.
داستان از این قرار است که، برتا بدون اطلاع همسر و به همراه دوتا از پسرانش، برای دیدن مادر، با یکی از خودروها به سفری به طول ۱۰۶ کیلومتر پای گذاشت. او مجبور بود، به داروخانهها برای تأمین بنزین، مراجعه و بسیاری از مشکلات فنی غیرقابل پیشبینی را حل کند. برتا شبهنگام به خانهی مادر رسید و این خبر را با تلگرام به اطلاع همسرش رساند. امروزه در آلمان، این اتفاق را با مسابقه بین خودروهای قدیمی جشن میگیرند.
در سال ۱۸۹۳، بنز نخستین خودروی چهار چرخ که دارای اکسل بود را تولید کرد. او سیستم هدایت Axle – Pivot را برای خودروی مدل ویکتوریا در نظر گرفت. این خودروی دونفره با هدف تولید انبوه با قیمت پایین روانهی بازار شد.
دایلمر و مایباخ به همکاری بسیار خوبی دست یافته بودند و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی می نمودند. این دو سر انجام در سال ۱۸۸۹ توانستند؛ اولین اتومبیل چهار چرخ که موتوری چهار زمانه داشت را اختراع کنند و آن را به مرحله تولید برسانند. کمپانی DMG آنقدر عملکرد خوب و دقیقی داشت که پس از گذشت ۵ سال توانست اولین اتومبیل قابل فروش خود را در سال ۱۹۰۱ و با همکاری مایباخ تولید کند.
مرسدس
در سال ۱۸۹۵، بنز توانست اولین موتور درونسوز تخت با پیستونهای افقی متقابل (Opposed Pistons) را اختراع کند، که هنوز در بسیاری از خودروهای مسابقهای مورد استفاده قرار میگیرد.
امیل یلینک به سرعت زیاد علاقه مند بود و حاضر بود برای آن پول زیادی بپردازد. او سفارش دو خودرو با قدرت بیشتری را به دایملر داد و این کمپانی در سپتامبر سال بعد آن، دو خودرو با قدرت ۸ اسب بخار را تحویل آقای یلینک دادند. این دو خودرو در تاریخ به عنوان اولین وسایل نقلیه با داشتن ۴ سیلندر ثبت شدند.
در همان سال ها بود که آقای یلینک صاحب فرزندی دختر شد و نام مرسدس، که نامی اسپانیایی و به معنی مرحمت و زیبائی بود را بر روی دختر خود گذاشت. رفته رفته، همکاری امیل یلینک با شرکت دایلمر قوت گرفت و شروع به فروش محصولات دایملر در سطح دنیا می نمود. آقای یلینک در سال ۱۸۹۹، وارد مسابقات اتومبیل رانی شد و نام مرسدس را روی تیم خود و ماشین های تیم گذاشت.
خرید و فروش خودروهای دایلمر توسط آقای یلینک، آنقدر قوت گرفت که در ماه آوریل سال ۱۹۰۰، آقای یلینک توافقانامه ای را با شرکت DMG به امضاء رساند که در مقابل اتومبیل ها و موتورهای این شرکت را به فروش برساند و نام مستعار یلینک نیز بر روی اتومبیـــل ها گذاشته شود. علاوه بـــر آن، توافق کردند که نام مرسدس دایملر بر روی اولین موتور تولید شده حک شود. بدین ترتیب، تغییر نام بنز به مرسدس بنز در تاریخچه کمپانی مرسدس بنز ثبت شد.
مرسدس بنز
۲۴ ژانویه ۱۹۰۳، روزی بود که کارل بنز از کارهای فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود که با مدیر عامل داشت. زیرا، مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با مرسدس بود. همچنین دو پسر کارل، ایگن و ریچارد، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند. اگر چه ریچارد، در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شرکت برگشت. در پایان همان سال کل فروش شرکت ۳۴۸۰ دستگاه بود.
در سال ۱۹۰۶ کارل بنز شرکتی بنام Carl Benz Shone در لیدنبورگ تاسیس کرد. سهامداران این شرکت خودش و پسرانش بودند. در ابتدا، آنها سعیشان بر این بود که خودروهایی با موتور بخار تولید کنند. با این حال، زمان به سرعت تغییر می کرد و تقاضا برای این موتورها به سرعت رو به کاهش بود. آنها مجبور شدند که خط مشی را تغییر دهند. در سال ۱۹۲۳، تعدادی از Benz ۳۵۰ تولید شد. در این زمان، خانواده بنز به شهر لیدنبورگ مهاجرت کردند.
در سال ۱۹۱۲، وی شرکت را به عنوان یک شریک ترک کرد و پسرانش، ایگن و ریچارد را تنها گذاشت. شرکت به سرعت پیشرفت کرد و شعبه هایی در بازارهای مختلف ایجاد کرد. برای مثال، در انگلیس خودروهای تولیدی این شرکت، بخاطر کیفیت بالایی که داشتند، به عنوان تاکسی بکار گرفته شدند و هر روز به محبوبیت آنها افزوده می شد.
در سال ۱۹۲۳، کارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو یکی ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار، قدرت تولید می کرد. هر دو این خودروها را، بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت. این خودروها امروزه در موزه نگهداری می شوند.
در سال ۱۹۲۹–۱۹۲۶، کارل به عنوان عضو اصلی شرکت دایملر بنز «ای جی» انتخاب شد.
ادغام
ریشههای تأسیس شرکت مرسدس-بنز، به سال ۱۹۲۶ بازمیگردد، که در پی ادغام دو شرکت خودروساز آلمانی، یعنی بنز اند سی (Benz & Cie) راهاندازی شد.
با شروع جنگ جهانی اول، بسیاری از شرکت ها دچار بحران شدند. شرکت بنز و دایملر نیز از این قاعده مستثنا نبودند. اوضاع آن ها روز به روز بحرانی تر می شد و سرانجام با مکاتبات انجام شده و برگذاری جلسات متعدد، تصمیم گرفتند که طی توافق نامه ای، هر کدام از شرکت ها تحت برند خود، اما با سود مشترک با یکدیگر کار کنند.
این دو شرکت، در انجام تعهدات خود بسیار خوب عمل کردند و درمدت زمان کوتاهی، توافقنامه را کنار گذاشتند و به طور کامل باهم ادغام شدند. این دو شرکت، ابتدا نام برند خود را دایلمر بنز نامیدند و با توجه به فوت دایملر بزرگ و کنترل کارخانه توسط پسران او، لوگوی شرکت را به رسم احترام و یادگار، همان ستاره ی ۳ پره ی قدیم نگه داشتند.
با توجه به شرایط بحرانی جنگ جهانی و قدرت خرید پایین مردم، دایملر بنز تصمیم گرفتند تا کار تولید اتومبیل هایی با سطح پایینتر و کامیون را آغاز کنند. تحت برند مرسدس بنز، همکاری خود را آغاز کردند و به تولید اتومبیل و کامیون پرداختند. مهندس نابغه، اولین کامیون تاریخ را، در سال ۱۸۹۵ تولید کرده بود؛ که بعدها با کمی تغییرات توسط شرکت Netphener به اولین اتوبوس تاریخ تبدیل شد.
اما در جنگ جهانی دوم و با توجه به شکست آلمان در جنگ، مرسدس بنز دچار بحران و رکود شدیدی شد. اما، طرح های که پیش از جنگ در سر داشت را رها نکرد و تا پایان جنگ جهانی دوم صبر کرد. سرانجام پس از صلح و شکست آلمان، مرسدس بنز، از خودروی زیبا و لوکس خود به نام Mercedes Benz ۳۰۰ رونمایی کرد. مرسدس بنز ۳۰۰، با داشتن امکاناتی نظر ماشین تایپ، میز تحریر، پرده و سیستم تلفن همراه و رادیو آنقدر لوکس بود که، به ماشین شخصی صدر اعظم کشور آلمان تبدیل شد.
با تشکیل شرکت ادغامی، ضرورت استفاده از یک نام تجاری مشترک احساس میشد. چرا که، در یک سو شرکت بنز قرار داشت، که از سال ۱۸۸۳ تا هنگام تشکیل شرکت جدید، برای بیش از ۴۰ سال، خودروهایی با برند بنز تولید مینمود. در سوی دیگر، شرکت دیامجی قرار داشت. این شرکت، برای نخستین بار از موتور چهار زمانه و کاربراتور در خودروهای خود استفاده نمود، ولی در پی درگذشت دایملر در سال ۱۹۰۰ و انعقاد قراردادی میان مایباخ و امیل یلینک، شرکت دیامجی، خودروهای خود را با برند مرسدس (که از ابتدای نام دختر یلینک، یعنی مرسدس یلینک گرفته شده بود)، عرضه میکرد.
از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶، خودروهای تولید شده توسط کارخانجات شرکت جدید، با برند مرسدس بنز به بازار عرضه گردید. در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی، مرسدس بنز پس از تثبیت خود در بازار خودرو، به عرصه مسابقات اتوموبیل رانی وارد شد. همچنین در ساخت مدلهای مخصوص و گرانقیمت، نیز مشهور شده بود.
در سال ۱۹۳۴، مرسدس بنز با دو مدل جدید اما کاملاً متفاوت، رهسپار نمایشگاه خودروی برلین شد. مرسدس بنز ۱۳۰ که نخستین خودرویی بود، که بنز با موتور عقب تولید کرد و دیگری مدل مرسدس بنز ۵۰۰کا، که بر پایه مدل اسالکا، برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شد.
جهان در دهه ۱۹۳۰ میلادی، هنوز سالها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد جایگاههای سوخت، رانندگان را به میزان مصرف سوخت خودروهایشان، حساس کرده بود. برای حل این مشکل، مرسدس بنز، در فوریه ۱۹۳۶ مدل مرسدس بنز ۲۶۰دی را عرضه کرد، که نخستین خودرو با موتور دیزل در جهان بود. حجم این موتور چهار سیلندر ۲٫۶ لیتر بود و ۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این ماشین میتوانست با یک باک، ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی قرار گرفت. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن آغازگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.
بنز بعد از بنز
دهه ۱۹۶۰
با آغاز دهه ۱۹۶۰، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدانهای دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، مدل مرسدس بنز دبلیو ۱۱۱ را طراحی کرد. این خودرو، با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی شد و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت این مدل، به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. تا سال ۱۹۷۱، حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از دبلیو ۱۱۱ فروخته شد.
دهه ۱۹۷۰
سرانجام قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این خودرو در کلاس رودستر ساخته شود و این امکان باشد، تا یک سقف فلزی نیز روی آن نصب شود. در این سری برای نخستین بار از یک موتور ۸ سیلندر استفاده شد. این اتاق بنز، ۱۸ سال تولید شد و پس از سری جی، طولانیترین مدتی است، که یک مدل از مرسدس بنز تولید شده است.
دهه ۱۹۸۰
در این زمان، شرکت آئودی، مدل کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک، به بازار فرستاد، که رقابت با آن برای مرسدس بنز مشکل بود. مرسدس بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، مدل ۱۹۰ را به مسابقات دیتیام بفرستد. در این مسابقات خودروهایی حق شرکت دارند، که در بازار خودرو عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد، که ابتدا نمونهای از این مدل را رونمایی کند. مرسدس بنز ۱۹۰ای، توانست ۱۲ رکورد سرعت در مسافتهای طولانی را بنام خود ثبت نماید.
دهه ۱۹۹۰
استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک مرسدس بنز، غیرعادی بود. کمی پس از عرضه مدل کلاس ای، این مدل در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام میشد، واژگون گردید، که تبلیغات منفی زیادی را در پی داشت. مدیران وقت مرسدس بنز، ابتدا ایراد فنی این مدل را انکار کردند، ولی به سرعت با فراخواندن خودروهای فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک، مشکل را رفع نمودند. کلاس ای، در سالهای بعد به یکی از پرفروشترینهای مرسدس بنز تبدیل شد.
میراث بنز
البته، سهم بسیاری از مخترعین باید در تولید اولین خودروها به صورت جداگانه در نظر گرفته شود. با این حال کارل بنز را، باید اولین تولید کننده خودرو به شکل مدرن، در تعداد انبوه و مقرونبهصرفه قلمداد کرد. به همین دلیل، یاد او نه تنها در کیفیت خودروهای تولیدی، بلکه در ذات تولید خودرو همیشه خواهد ماند.
با میراث بنز (مرسدس بنز)، مسافرت از شهری به شهر دیگر بسیار ساده شده است. مردم بسیاری از شهرهای دوردست از انزوا خارج شدهاند و خدمات بسیاری هر روزه به مردم سراسر جهان صورت میگیرد. جدای از مشکلات آلودگی ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی، بنز به زندگی مردم رنگ دیگری پاشیده است.
در این مطلب، سعی شد تا مروری اجمالی بر تاریخچه اگر نه بزرگترین، که یکی از بزرگترین خودروسازهای دنیا بکنیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.